Dowiedz się, jak sprawnie zarządzać pracownikami?

Dowiedz się, jak sprawnie zarządzać pracownikami?

Odpowiednie zarządzanie personelem to klucz do sukcesu każdej działalności gospodarczej. To przecież zespół pracuje na zyski firmy. Podejście, zgodnie z którym zatrudnieni są wyzyskiwani, już dawno odeszło do lamusa. Dzisiaj stawia się na ich pełną motywację i zaangażowanie. Zadowolony pracownik to dobry pracownik, który wykaże nie tylko właściwą lojalność wobec firmy, ale również pełnione przez niego zawodowe obowiązki będą efektywne.

Poniżej przedstawiamy wskazówki, które powinien wziąć pod uwagę właściciel firmy albo osoba, która prowadzi w niej działania zarządzające. Nasze uwagi przydadzą się każdemu managerowi, któremu zależy na zarządzaniu sprawnie działającą strukturą.

Kontroluj

Kontrola zatrudnionego personelu to podstawa. Nie chodzi jednak o nadzór nad sprawnym wykonywaniem obowiązków przez pracowników, ale raczej o sprawdzanie warunków ich pracy i reagowanie na ewentualnie występujące usterki czy potrzeby. Pracownik, któremu zostaną stworzone optymalne warunki do pracy, będzie czuł odpowiednią motywację.

Kontrola sprowadzi się również do natychmiastowego wychwycenia problemów na danym poziomie5 struktur organizacyjnych. Może okazać się, że zatrudniony pracownik nie wypełnia w odpowiedni sposób swoich zadań. Aby niwelować generowanie zbędnych kosztów, należy wysłać go wtedy na specjalistyczne szkolenie albo znaleźć inne stanowisko pracy. O tym zresztą mówi filozofia Lean, która sprawdza się doskonale w każdym przedsiębiorstwie.

Mów

Komunikacja to priorytet. Manager powinien jasno stawiać swoje żądania. Sztywne zasady komunikacji, które mają być oparte tylko na kontaktach formalnych, nie zawsze się przyjmą. Pamiętajmy, że budowanie odpowiedniej atmosfery to również rola zarządzającego zespołem.

Słuchaj

Kto inny jak nie pracownik zajmujący dane stanowisko pracy, wie o jego potrzebach więcej? Okazuje się, że nie zawsze kadra kierownicza ma ostatnie słowo. Manager powinien słuchać i brać pod uwagę wskazówki oraz sugestie podwładnych. Nierzadko usprawnią one cały proces wykonywania zawodowych obowiązków, ułatwią pracę i przyczynią się do generowania większych zysków. Tutaj znowu możemy wspomnieć o koncepcji Lean, która na taką komunikację z personelem kładzie nacisk. Rozmowy są ważne bez względu na zajmowane stanowisko.

Doceniaj

Nie kary, ale nagrody są najlepszą motywacją dla pracownika. Wcale nie chodzi o comiesięczne premie czy dodatkowe gifty. Często wystarczy pochwała. Manager powinien cenić i szanować swoich pracowników, bo to właśnie oni pracują na jego sukces.

Ufaj

Okazuje się, że kadra zarządzająca nie zawsze i nie wszystko wie najlepiej. Czasem warto zaufać swoim podwładnym i wdrożyć usprawnienia, których domagają się zatrudnieni. Warto uwierzyć w to, że pracownicy chcą utrzymać zajmowane stanowisko, ale chcą też, by ich praca przebiegała w największym komforcie. Manager powinien również zakładać pełną lojalność pracowników w stosunku do firmy. Aby na taką zapracować, to on musi się postarać. Pamiętajmy, że lojalność zatrudnionych ściśle wiąże się z ich zaangażowaniem i motywacją do pracy. To z kolei przekłada się na efektywność. Praca ma być przyjemnością, a nie karą i należy w tej kwestii dać zatrudnionym nieco swobody.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *